torsdag den 24. april 2008

Survivors


Jeg har fået set de tre første afsnit af Survivors. En engelsk serie fra 70'erne, som jeg så da jeg var lille (mindre?). Lige som Moonbase Alpha og Monty Python har den haft et eller andet mytisk skær, og jeg har ønsket at gense den mange gange. Jeg har hørt at Moonbase Alpha ikke holder (det gjorde den måske heller ikke den gang), men synes til gengæld stadig at Monty Python er sjove (og har ikke fortrudt at jeg har købt deres samlede boxsæt). Så jeg var lidt skeptisk da jeg satte mig ned foran computeren og så det første afsnit. Men det holder stadig - selvom jeg ikke kan huske noget som helst konkret af handlingen. Det er klassisk engelsk serie-håndværk. Tempoet er langsomt, skuespillet (udover enkelte overspillerier) godt, og plottet er efter tre afsnit ved at være på plads. Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan vil vi reagere, hvis vi får chancen for at starte forfra? Hvad er vores prioriteter i livet? Og det er klassisk science fiction, der kan svare på det her - eller i det mindste forsøge. Og der er allerede gang i de mulige konflikter: Den onde pamper er i gang med at indføre lov og orden - på sin egen måde, og de ensomme mennesker, der er blevet genfødt som individder ind i denne nye verden - der kunne blive et paradis - er nødt til at tage stilling, og er ved at finde sammen i samfund. Men skal samfundet være totalitært og ordnet, eller findes der en anden vej?

Jeg synes det holder, og at det holder sig væk fra de værste klicheer - ikke at der ikke er nogen, men dem der er, er brugt med omtanke.

Ingen kommentarer: